Eydun av Reyni er født og bor på Færøerne. Han er uddannet på Askou-Jensens tegnestue og Kunstakademiet, begge i København, men henter inspiration fra Færøernes vældige og ubarmhjertigt stærke natur med fjeldvægge som mur af tyst isolation, kun brudt af Atlanterhavets til tider voldsomme brølen.
Hans billeder er en vandring gennem Færøernes forår, vinternætter og stormvejr. Det er meget rammende blevet sagt om Eydun av Reynis kunst: Det blæser i hans farver!
Øssur Mohr begyndte at male i midten af firserne og fik sit gennembrud på udstillingen "Olajudstillingen i Thorshavn" i 1991. Siden har han haft mange store udstillinger på Færøerne, i Danmark, Norge, Holland, Polen og Tyskland. Øssur Mohr er repræsenteret på Færøernes Kunstmuseum, i Kulturministeriet og hos mange offentlige og private institutioner. Han har deltaget på flere kunstmesser og mange censurerede udstillinger, bl.a. i 2006 hvor han sammen med 11 andre færøske maler udstillede på "Den Frie" i København under udstillingen "Færøsk Kunst 2006".
Øssur Mohr har løst flere store udsmykningsopgaver og har udstillet på mange gallerier i Danmark. I 2004 fik han i et samarbejde med Færøernes Kunstmuseum og Islands Art Museum udgivet bogen "Glottar".
Øssur Mohr er kendt som maleren, der maler Leirviksfjeld i dybe blå, grønne og skærende hvide farver, set fra Fuglefjord, om og om igen. Han bliver aldrig færdig, for hele tiden kommer nye lysglimt, og fjeldets, fjordens og himlens farver og former forvandles i en uendelighed. Mange betragter i dag fjeldet som et helt specielt Øssur Mohr kendetegn.
I begyndelsen var motiverne huse og mennesker. I de senere år har han opløst de gamle sammenhænge. Det horisontale rum er sat ud af kraft. Bygden er der stadig, men mere som et springbræt ind i et mere abstrakt univers
Finleif Mortensen er opvokset i en bygd Argir, udenfor Thorshavn på Færøerne. Han fik i mulighed for at prøve oliemaling i skolen, og har malet siden. Allerede som helt ung, udstillede han første gang i et udstillingslokale byrådet i Thorshavn stillede til rådighed. Finleif Mortensen fik sin debut i 1985 på Olavsøkuframsyningin, en censureret udstilling på Færøerne, og har siden haft en lang række separate udstillinger på flere gallerier og udstillingssteder på Færøerne. Det er første gang Finleif Mortensen udstiller i Danmark.
Finleif Mortensens opvækst i den særegne færøske natur, dens særlige lys og dens forrang frem for det kulturskabte, danner det tematiske grundlag for hans billeder. Spillet mellem de blå-grønne og rødlige farver symboliserer dette og danner et helt særligt billedsprog, der forener mennesket med naturen. Det næsten diskrete islæt vidner om lysten til at lade mennesket glædes over enkelheden i livet. En enkelhed der i sin naivitet provokerer beskueren til at forholde sig til sit eget liv.
Hans billedsprog rummer en fascination ved lyset og den måde det konstant ændre udtryk. Som hos Impressionisterne arbejder han med at opløse de tydelige konturer i figurationen, til fordel for naturens ikke-statiske udtryk og som en konsekvens af det evigt skiftende lys. Resultatet er en kombination af naturens udtryk med en undertone af noget flygtigt og poetisk. Et abstrakt udtryk, hvori den naturalistiske figuration blot anes.
Selv udtaler Finleif Mortensen: ”Rytmen i billedet og måden jeg skildre husene, spiller en væsentlig rolle for mig selv”.
Torbjørn Olsen er en af Færøernes betydeligste malere. Han er kendt for sine koloristiske landskabsmalerier, sine indfølende og præcise portrætter og sine udtryksfulde altertavler.
Torbjørn Olsen har denne sommer arbejdet med en række billeder, som han kalder Torshavnstemninger. Han er optaget af lyset og farverne, som de opleves gennem dagens skiften fra morgenstund til tusmørket og solnedgang.
Desuden er der en række billeder med religiøse motiver. Torbjørn Olsen har lavet altertavler til foreløbig fire kirker ? to på Færøerne og to i Danmark. Han er på nuværende tidspunkt i gang med sin femte altertavle, som er til Snejbjerg Kirke nord for Herning.
Tróndur Sverri Patursson (født 1. marts 1944 i Kirkjubøur på Færøerne ) regnes blandt de største levende kunstnere på Færøerne , men han er også kendt som eventyrer , der sejlede på alle verdens have sammen med Tim Severin .Han er søn af Jóannes Patursson den yngre og hans kone Malan (f. Hansen).
Efter et par vintres privat undervisning hos Ingálvur av Reyni videreuddannede han sig 1965 - 1966 i København , hvor han fik tegneundervisning hos Hans Christian Høyer på Glyptoteket . Senere gik han på Norges Kunsthåndværkerskole ( 1966 - 1967 ), var en tid i lære hos billedhuggeren Ståle Kyllingstad , og blev derefter optaget på Statens kunstakademi i Oslo, hvor han gik i tre år.Han holdt sin første separatudstilling på kunstmuseet i Tórshavn , i 1972 .
Tróndur er en eksperimenterende kunstner, der har udtrykt sig på flere felter. Han arbejder med skulpturer og relieffer i jern , kobber og andre metaller. Drivtømmer , forkullet træ, hvalknogler , sten og andre af naturens egne materialer anvendes i monumentale skulpturer, hvor der lægges vægt på stoflighed, struktur og dekorativ kvalitet.
Tróndur Patursson er i dag anerkendt både som maler og billedhugger, især er han berømt for sine glasmalerier , hvoraf der er grund til at fremhæve hans arbejder i Gøta Kirke ( 1991 - 1994 ), Tórshavn Katolske Kirke ( 1993 ), altertavlen i Tornbjerg Kirke , Odense , samt den store spejl- og glasinstallation Kosmisk Rum, der blev lavet i forbindelse med Kulturby 96 i København.
Med Kosmisk Rum har Tróndur Patursson forsøgt at udtrykke den oplevelse, han havde, da han sejlede med en bambusflåde fra Kina til Amerika sammen med bl.a. Tim Severin i 1993 . Rejsen varede i 106 dage. Han så ingen andre skibe og var – på bambusflåden – meget tæt på vandet, hvilket gjorde, at han kom ind i havets rytme. Denne oplevelse gav ham en slags kosmisk havfølelse, som er udtrykt i det kosmiske rum.
Jeg har udtrykt det i containeren ved at installere et spejl, som man går på, men der er også et spejl over én, som giver en genspejling med en dybde på cirka 700 meter og en højde på cirka 700 meter. Det bevirker at man kommer i en slags kosmisk tilstand. Når man kommer ind i rummet er der ingen vandrette linier og heller ingen lodrette linier mere; man har en følelse af at gå på vandet, forklarer Tróndur.
Tróndur Patursson har derudover udført en række monumentale opgaver. En af opgaverne er stensætningen udenfor Radiohuset i Tórshavn fra 1985 . Fem store basaltblokke er anbragt, som var de efterladt af jætter engang i fordums tid. Basaltblokkene er taget fra fjeldene omkring Tórshavn.
Han har desuden udført en omfattende rumudsmykning i indkøbscenteret SMS i Tórshavn , hvor han har benyttet glas kombineret med stål og marmor . Monumentet består af en dobbelttrappe i marmor, der snor sig omkring en glasskulptur, der er placeret i et vandbassin.
Naturen har ligesom mennesker en aura – en udstråling – og den vil jeg bagom og udtrykke i min kunst, siger han.